Dag - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ineke Luijten - WaarBenJij.nu Dag - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ineke Luijten - WaarBenJij.nu

Dag

Door: Ineke Luijten

Blijf op de hoogte en volg Ineke

29 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het einde is in zicht, de reis is voltooid. De afgelopen 3 weken in Nieuw Zeeland waren wederom prachtig. Gebrek aan tijd verhindert het schrijven van nog een uitvoerig verslag hierover, maar vanaf zaterdag ben ik bereikbaar voor verslag in hoogsteigen persoon voor wie daar behoefte aan heeft. Met gemengde gevoelens vertrek ik richting Nederland, op naar huis. Van veel dingen moet afscheid genomen worden, waarbij het ene wat minder erg is dan het andere. Hier een klein overzicht:

Dag...

:)
… Muggen/sandflies - Ik denk niet dat er 1 moment is geweest het afgelopen half jaar dat ik geen muggen/sandfly bult had, ik ben er klaar mee.
… Andere vreemdsoortige insectenbeten - Bedbugs, een ondefinieerbare verzameling rode bulten op mijn rug, het kan niet op.
… Backpack - God wat verlang ik naar mijn Ikea-Billy. Want echt, hetgeen wat je nodig hebt zit ALTIJD onderin.
… Afscheid nemen - Als je reist doe je niet anders, van mensen, plaatsen etc etc. Veelal een verdrietige bedoening.
… Belachelijk veel geld uitgeven - Australie en Nieuw Zeeland zijn duur, te duur
… Kaas - Van kwaliteitskaas hebben de Australiers duidelijk geen kaas gegeten.
… Bier - Van kwaliteitsbier ook niet.
… Noodles – Goedkoop en snel, maar ranzig en na een halfjaar ben je er wel klaar mee.
… Belachelijk opgedoste mensen met uitgaan – de australische en kiwi meiden hebben van het woord comfort duidelijk geen weet..
… Noemen van mijn naam – Ik heb me nooit gerealiseerd dat 'Ineke' zo'n moeilijk woord is.
… Ongezond eten – Hoewel ik er doorgaands in geslaagd ben braaf mijn appeltje per dag te eten, blijft het al reizende af en toe moeilijk om een fatsoenlijke hap binnen te krijgen.
... Dingen missen – in het bijzonder natuurlijk vrienden en familie, maar wat ben ik blij als ik weer een McKroket of tijgernootjes kan eten, en op mijn fiets rond kan racen.
… Vegemite – Het favoriete broodbeleg van Australiers en Kiwi's, gadverdamme. Vergelijkbaar met marmiet.
… Duitsers – Een geruststellende gedachte dat ik (hoewel ik veeeeeeel dichter bij de duitse grens zit) in Wageningen niet zo veel duitsers tegenkom als hier.
… Chloorwater – Alsof je een zwembad leeg drinkt. Ik kijk uit naar drinkbaar kraanwater.
… Gebrek aan cultuur – Op naar ECHT oude gebouwen.
… Gravelwegen – Doe mij maar asfalt.
… Wasmachines – In een hostel of op de camping, je kleren komen er altijd vies en kapot uit (maar ze ruiken in ieder geval weer lekker)
… Soep – Waarom hebben ze geen Unox Soep in zak?!
… SSR-trui – Mijn kussen geweest voor de afgelopen maand, tis een hele fijne trui, maar ik ben hem nou wel zat.
… Kaart lezen – Vooral met een kaart op mijn schoot al rijdende proberen Sydney te ontcijferen was niet heel geslaagd. Voordeel is dat geen enkele kaart meer geheimen voor mij kent.

:) / :(
…Goon - Echt, het is te ranzig voor woorden, maar na een half jaar wijn uit een kartonnen doos raak je er toch aan gehecht, DE backpackersdrank van australie.
…Gebrek aan privacy - Hoezeer je soms ook wil dat je 1 avond gewoon een kamer voor jezelf zou hebben zonder 1 tot 14 roommates, het is toch wel gezellig
… Kamperen – Waarschijnlijk de manier waarop ik minstens 1/2 van mijn nachten heb doorgebracht, en het is fantastisch. Maar toch haalt een dun matje het niet bij een fatsoenlijk matras.
… Achtbaan van emoties – Als je reist zijn er alleen hoogtepunten of dieptepunten, en niks ertussenin. Bijzonder vermoeiend, maar als een dag goed is is hij ook echt heel erg goed.
… Australische dieren – feit is dat de helft van het gedierte hier je met 1 prikje het graf in kan jagen. Is het niet dat, loop je wel een krokodil of een haai tegen het lijf. Maar die kangoeroe's en koala's zijn toch wel lief.
... Links rijden – Op de een of andere manier moet ik als voetganger nog regelmatig aan de kant springen voor een auto uit een onverwachte hoek (ja, het is triest), terwijl ik in de auto inmiddels meer gewend ben aan links rijden dan rechts.
… Engels – Vanaf nu weer converseren in het Nederlands.. wel makkelijker, niet leuker..
… Recyclen – Ontzettend aanwezig in Australie en NZ. Goed voor de natuur, maar het kost uren om je afval weg te gooien.
… Geld omrekenen – Het is wat gedoe, maar door de koersen geef je altijd minder uit dan je denkt!
… Gebrek aan mobiel bereik – In minstens de helft van Nieuw Zeeland en op de eilanden en in de outback van Australie hoef je geen bereik te verwachten. Af en toe irritant, maar wel heerlijk rustig.
… Tijdzones – Het heeft toch wel wat, maar daarbij gelijk ook mijn excuses aan iedereen die ik midden in de Nederlandse nacht wakker heb gesmst.

:(
… Zon – Hoewel je kapitalen uitgeeft aan zonnebrand en ik nog steeds regelmatig als een tomaat heb rondgelopen, kan het Nederlandse klimaat hier no way tegenop.
… Zee – Voor een frisse duik of wat gesurf, altijd goed!
… Strand – Wat nou Uiterwaarden?
… Avontuur - ‘s Ochtends al weten waar je ‘s avonds slaapt is ook zo saai.
… Bob - Het was toch een beetje de liefde van mijn leven.
… Natuur – Singapore, Australie en Nieuw Zeeland zijn echt, echt, echt prachtig
… Chicken flavoured crisps - Het klinkt ranzig, maar jumjumjum wat ga ik die smaak missen!
… Vrienden maken – Nergens zo makkelijk als op reis. Inmiddels heb ik op de halve wereld plekken waar ik zou kunnen crashen, mocht ik er ooit nog komen (en kan de halve wereld altijd op mijn bank crashen :))
… Slippers - Het enige schoeisel wat mijn voeten heeft gesierd de afgelopen 6 maanden, wat een comfort!
… Australische mannen - Het moet gezegd worden: ze mogen er zijn.
… Onafhankelijkheid – 6 maanden lang doen en laten en gaan en staan waar IK wilde is voorbij..
… Blote voeten – Waren het niet slippers, dan was het ook geen schoeisel. In de meeste australische plaatsen kijkt niemand raar op als je op blote voeten over straat slentert en je boodschappen doet.
... Goedkope sushi – Jumjumjum! Voor $2,50 een lekkere lunch!
... Koffie – Okee, ik ben getransformeerd in een koffie-persoon, die Vanilla Latte’s of Chai Latte’s zijn toch wel erg lekker.
… Uitermate vriendelijke mensen – Nederlanders zijn maar een chagrijnig volkje vergeleken met de gastvrijheid die je hier om de oren krijgt geslingerd
… Vogelgeluiden – De vogels hier maken ontzettend coole geluiden, zo is er een vogel die een huilend kind kan imiteren (wat op zich wel een beetje eng is) en een vogel die iedere andere vogel kan imiteren.
… Bruine benen – Zelfs mijn benen kunnen na een half jaar extreem veel zon bruin worden!
… Zomerkleren – Daar hebben de Aussies en Kiwi's dan wel weer kaas van gegeten.
… Mensen die je boodschappen voor je inpakken – booschappen doen hier is een lekker luie benoening.
… Jucy – DE campervan die je werkelijk OVERAL zag rijden. Wie moet ik nu slaan als er een groene auto langsrijdt?
… Schone steden – Zowel Singapore, Australie als Nieuw Zeeland zijn belachelijk schoon, en iedereen deponeert zijn troep netjes in de afvalbak.
… Gratis musea – Gelukkig is de weinige cultuur die er wel is in Australie en Nieuw Zeeland gratis om te bekijken!

Needless to say: terugkeren heeft zijn voor- en nadelen. Helaas is mijn ticket al lang en breed geboekt en wacht er een studie om door mij afgemaakt te worden. Met gemengde gevoelens: Nederland, here I come! Tot zaterdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Ineke

Actief sinds 28 Juli 2011
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 50378

Voorgaande reizen:

12 April 2013 - 17 Augustus 2013

San Francisco

10 September 2012 - 17 Maart 2013

Stockholm

07 September 2011 - 03 Maart 2012

Backpacken in Singapore, Australië & Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: