Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ineke Luijten - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ineke Luijten - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Ineke Luijten

Blijf op de hoogte en volg Ineke

12 September 2011 | Singapore, Singapore

Zweet, zweet en nog eens zweet. Dat is waarschijnlijk de kortst mogelijke samenvatting van mijn bezoek aan Singapore. Omdat ik snap dat dit natuurlijk weinig inzicht geeft in wat ik hier allemaal heb uitgespookt, zal ik bij deze ook nog een wat uitgebreider verhaal neerzetten, maar houd bij alles in je achterhoofd: zweet.

Dag 1. Het begon allemaal veel te vroeg met veel te weinig slaap op Changi Airport, waar mijn eerste botsing met de cultuur van Singapore de wc's op het vliegveld waren. In een gammel hokje vond ik ergens een gat in de vloer dat als wc moest dienen en dat mijn naar-de-wc-gaan-zonder-iets-aan-te-raken-kunsten naar een heel ander niveau tilde. Ik begon me af te vragen sinds wanneer Singapore tot de derde wereld landen behoorde, maar toen ik in de MRT (zoals de metro heet) zat op weg naar de andere kant van Singapore om mijn host te ontmoeten, besefte ik dat de rest van Singapore compleet anders is. Moe en gedesorienteerd (leuk, zo'n jetlag) kwam ik aan bij mijn eerste host, een student Engineering aan de universiteit (NUS). Meteen kreeg ik mijn eerste (veel te goedkope) maaltijd voorgeschoteld in het universiteitsrestaurant, die overigens met stokjes genuttigd diende te worden. Daarna heb ik wat tijd slapend en douchend doorgebracht, om 's avonds mijn host te vergezellen op een tour rond de campus (groot!), eindigend op een sportpark dat me aan de Bongerd deed denken, waar ik een schermles heb bij gewoond en een handbalwedstrijd van mijn host.
Wat leuke feiten over de universiteitsgebouwen en het gebouw waar ik sliep: ze zijn bijna allemaal aan 1 kant open, zodat je overal wel binnen loopt maar eigenlijk ook buiten. De gang was a la een dijkgraaf afdeling (wel wat gezelliger), maar het einde van de gang bestond niet uit muur maar uit een gat naar buiten met een railing ervoor, zodat het overal lekker doorwaait. Overigens bestond de flat uit vrouwenverdiepingen en mannenverdiepingen, dus moest ik telkens 1 verdieping omhoog of omlaag om te douchen. Ook zijn gasten verboden en al helemaal vrouwen op de mannenafdeling, dus ik was de eerste seconde in een Singaporees huis al in overtreding ;)

Dag 2: Nu begon het uithangen van de toerist pas echt. 's Ochtends heb ik door een overdekte markt in de wijk Bugis gewandeld, waar de kraampjes zo dicht op elkaar gestapeld stonden dat er nauwelijks nog een pad te zien was (eerste souvernir gescoord overigens, een paar oorbellen voor 1 euri!). Daarna heb ik Little India, China Town en het Islamatische gedeelte bezocht. De Chinese en Hindoe tempel waren open voor toeristen (waar ik nog een aanvaring met een oude man had omdat ik pas na 5 minuten doorhad dat je geacht werd minstens 1 schouder en 1 been te bedekken, oeps), maar in de moskee was Het Grote Vrijdaggebed aan de gang, dus daar kon ik helaas niet in (niet dat ik daarvoor wel gepast gekleed was). Overigens wel apart om de gebeden ook door de luidsprekers op straat te horen. Daarna heeft mijn host me een tour gegeven van dit 'oudere' gedeelte naar het 'nieuwe' gedeelte, en langzaamaan kwamen er steeds meer wolkenkrabbers in zicht. We hebben heerlijk en goedkoop gegeten in foodcourt Lau Pa Sat (geweldig concept trouwens, die foodcourts), en 's avonds heb ik rond Marina Bay gewandeld, waar een lasershow te zien was vanaf een belachelijk duur hotel met een belachelijk duur winkelcentrum eronder. In het winkelcentrum bevonden zich onder meer een ijsbaan (het was buiten 35C) en een halve rivier, inclusief bruggetjes. De skyline van Singapore met alle wolkenkrabbers is zeer de moeite waard, en een verbazingwekkende afwisseling met delen als Chinatown.

Dag 3. Eerst een kleine change of scenary, wat een verhuizing naar mijn 2e host, een Nederlands meisje, inhield (hoewel Nederlands.... soort van opgegroeid in NL, Engeland en Belgie). Geen studentenhuis dit keer, maar wel een mooi (en koeler!) appartement met leuke huisgenoten. Om toch maar even de Wageninger uit te hangen ben ik 's middags naar de botanische tuinen gegaan, waar allerlei exotische bomen en planten te bewonderen waren (en bruggetjes!). Daarna heb ik me, ondanks negatief advies van mijn host, op Orchard Road gewaagd. Deze weg bestaat voor het overgrote deel uit gi-gan-tisch-e winkelcentra, TE veel toeristen en wat futuristische architectuur. In al mijn dapperheid heb ik me in 1 winkelcentrum gewaagd, maar toen ik verdwaald raakte en er uit kwam in een compleet andere straat dan ik erin was gegaan, besloot ik dat Orchard Road toch niet voor mij was. Leuk om te zien, maar meer ook niet. Vervolgens heb ik met de Nederlandse een Koreaanse maaltijd genuttigd en ben ik met 2 van haar huisgenoten (een koppel bestaande uit een Amerikaanse man en een Indiase vrouw, die elkaar in Finland hebben ontmoet, om het maar moeilijk te maken) naar een Couchsurfers feest geweest, waar -jawel- een heuse jacuzzi aanwezig was. Omdat de helft van de mensen hier niet van op de hoogte was (inclusief ikzelf), werden enkelen met kleren en al in het water gesleept (inclusief ikzelf). Enfin, gelukkig is het warm en droog je vrij snel op in Singapore ;)

Dag 4: Mijn eerste host had een fietstocht geregeld op eiland Palua Ubin. Met een gezelschap bestaande uit 2 Singaporiers (singaporesen?), 1 fin, 1 fransman, 2 venezuelanen (ofzo...), 1 duitse, 1 chinese en ik gingen we op pad. Het eiland was precies zoals een eiland hoort te zijn: superveel mooie natuur, kokosnoten die op de weg lagen -evenals katten en honden-, krakkemikkige huisjes in allerlei kleuren, krakkemikkige pieren waarvan krakkemikkige vissersbootjes vertrokken, een mooie Hindoe tempel waar geen toerist komt en heel veel muggen (resultaat: 15 bulten). Het was prachtig, en e-mailadressen zijn uitgewisseld, dus hopelijk krijg ik nog wat foto's binnen :).

Dag 5: Tot nu toe heb ik vooral achter de computer zitten typen ;). Vanmiddag ga ik nog even bepakt en bezakt Singapore in, om Clarck Quay te verkennen (dit is eigenlijk het uitgaansgebied, maar ach, je moet het gezien hebben toch), en dan door naar het vliegveld om een nachtvlucht naar Cairns te halen!
Dag Singapore, (hopelijk) dag zweet, ik heb genoten :).



Voor de mensen die nog niet genoeg hebben van mijn veels te lange verhaal, nog wat leuk feitjes over Singapore:
Je kunt hier zelfs als het de hele dag bewolkt is verbranden, zoals ik op empirische wijze heb ondervonden.
De jeugd spreekt hier niet Algemeen Beschaafd Engels, maar Singlish, een samentrekken van Singaporian en English. Als buitenstaander versta je er geen reet van als ze met elkaar praten.
Het wapen van Singapore is een orchidee, en bij Marina Bay staat de Merlion (samentrekking van mermaid en lion). Een dier met een leeuwenhoofd en een vissenstaart, die de ontdekker van Singapore zegt gezien te hebben.
De stoplichten maken hele spacey geluiden als je mag oversteken.
Ze doen hier niet aan messen en vorken. Nou is met stokjes en lepels eten 1 ding, maar als de kok een luie dag heeft moet je bijzonder grote brokstukken eten in 1 keer in je mond proppen, not charming.
Alle jongens moeten na de middelbare school 2 jaar het leger in.
Wees altijd op je hoede, want je kunt voor de raarste dingen een boete krijgen, zonder dat je uberhaupt doorhebt dat je iets fout deed.

  • 12 September 2011 - 07:13

    Petra:

    Hey Ien!

    Klinkt spannend allemaal hoor! Zo kort op reis en nu al zoveel gezien! Dat belooft wat! :)

    Veel plezier daar en een goeie reis naar Cairns!

    Groetjes Petra

  • 12 September 2011 - 07:46

    "ein Vaan Us":

    ha ineke, op dit soort verhaole zitte veer te wachte. Miejer, miejer, vaan dit soort prachtige ervaringen. En veul plezeer gewens in Australie en bleif veural veul sjrieve, ezzebleef.

  • 12 September 2011 - 12:49

    Marieke:

    Tof ien!:) je hebt echt al veel leuke dingen meegemaakt! Leuk om te lezen allemaal!
    Veel succes met de reis naar Australie en kijk uit naar je volgende verhaal:D

  • 12 September 2011 - 13:06

    Lenneke:

    Hey ien!!

    Hoe is het nu met je? Erg leuk om je verhalen allemaal te lezen, jaloezie is er wel bij mij ;) Klaar voor het volgend avontuur? Hoe is je vertrek verder gegaan, niet meer het gevoel ik-ben-alleen-op-de-wereld?

    Kus

  • 12 September 2011 - 20:18

    Mo:

    Wow, Ien! Wat un verhoale, en dat al noa nog neet uns un week van hoes te zien geweis! Wat sjeit diech nog allemoal veur sjieks te wachte! Gelökkig woarste al getraind um bove looker in de vloer noar de WC te goon door de aires langs de franse snelweg. ;) Oach fijn um te huure totste diech toch mer neet in al die enorme winkelcentra hubs gewaag. De wits tot iech heij al in de Tesco bin verdwaald en diech mit dien riechtingsgeveul én jetlag in zoen groete winkels liek miech neet echt un good idee ;) Geiste oach fotos op dees site zitte of zien die ergens aanders te bewonderen? Want iech bin wel neujsjierig!

    En noe geit ut pas echt beginnen! Australië here Ien comes!
    Poen, Mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Ineke

Actief sinds 28 Juli 2011
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 50391

Voorgaande reizen:

12 April 2013 - 17 Augustus 2013

San Francisco

10 September 2012 - 17 Maart 2013

Stockholm

07 September 2011 - 03 Maart 2012

Backpacken in Singapore, Australië & Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: